Akıl ~ Kalp ~ Hu
Tam Akıl sahibine İman imkanı mutlaka açılır. Akıl, Nefsî açıdan fayda
ve zararını gözetmek zorundadır. Kamil Akıl sahibi ise İman için Kalbî
(Duygusal) yönü de gözetir. Fakat öyle ki kişi Nefsine uyarsa (Ben-LİK),
İman bakımından Kalbini ve Aklını dahi inkar edebilir. Ben-LİK sahibine
Akıl ve Kalp yetkin bir İmkan olsa da İman bakımından Kemal'e (Cenabı
Hakk'ın Zâtına) eriştirmezler hatta "Fikir" yoluyla engel olurlar.
Kemal'e eriştiren ancak Zat'dır, Zâtî Yol ki Tasavvuf'un Hakikatidir.
Hakk, Hakikat'de İman için Akıl ve Kalb'e sorulmayacak, indirilemeyecek
derecede Aşikar ve İnce'dir. O'ndan başka Laflar, Yollar,
Yöntemler-Kişisel Marifetler boştur. Kemal için O'ndan başka hiçbir Yol
yoktur.