Allah'ı Görmek
Görünürlerin görünülürlüğü O'nun görünürlüğü yanında hiç'tir. Gözünün
ucundaki gözlüğü O göstermedikten sonra görememen de bu Hakikate bir
misalidir. Biz baktığımız halde gördüğümüzü zannederiz, halbuki bakış
alanımızda görmediklerimiz gördüklerimizden çoktur. Mesela fazla ışıkta
hiçbir şeyi göremememiz de bu manada önemli bir misaldir. Hele ki Özü
Suretsiz olanı, O Nur olan Nur'u görmek daha da güçtür; fakat dediğimiz
gibi Kendini görülür kılarsa da diğer şeyler suretleri bulunduğu
halde görülmez oluverir. Sen diyebilirsin ki Suret olmadan O görünmez,
görünür olması Suretledir; Evet, fakat Görünmenin Hakiki Mertebesi
yanında, Hayır ! Çünkü bu söz Allah'a Suretli şeylerin Görünürlüğü
hakkında yaptığın bir Nispet'e dayanır ! Halbuki Allah'ın Görünürlüğü
Suret Tecellilerinden Ötede bir Görünme Hakikatine de sahiptir; ama bunu
dille anlatmak mümkün olmaz; Görünmeden bilinmez, anlaşılmaz ! Kalp
gözüyle görmek diyeceğim lakin sen Kalp gözünün görmesinin Dış gözün
görmesi türünden bir görme hakikatine sahip olduğunu da kabul etmezsin;
O'ndan olan Ruh O'nun Ruhunu dış görmenin fevkinde ama aynı onun gibi
net görür ! Tekrar belirtelim ki konuştuğumuz şey mana olarak görmenin
ve idrak olarak görmenin ötesinde bir Görme Hakikatidir.