Ruh - Min Ruhi ~ Mana - "Madde Mana'nın kesifleşmiş halidir"..
Esma Mertebesi açısından Eşya için "Madde Mana'nın kesifleşmiş halidir"
denebilir; yani İlim bakımından.. Lakin, Ruh için bir "Mana"dır, "İlmi
Suret"tir demek olmaz.. Keza Felsefe lügatından olarak "Cevher" denmesi
de uygun olmaz.. Çünkü Zuhuru Esma Mertebesinde - n değil, Zat
Mertebesindendir.. O her şeye Zarf olur, o ise Allah'tan başka hiçbir
şeye Zarf olmaz.. Bunun için ki "Min Ruhi" buyurulmuştur.. Ve yine bunun
için ki "İnsan" başka hiçbir şeyde bulunmayacak sayıda, şekilde ve
kemalde Esma'ya zuhur mahalli olmaktadır.. Ama Esma Mertebesi
cihetinden, "İlmi" olarak bakarsan, elbette ki bu Zati Asli Hakikatinden
başka Ruh, İlim'de bir Kelime olarak tıpkı diğer Kelimelerde olduğu
gibi "Mecazi" anlamda: Manevi Güç, Manevi Kimlik, Enerji.. vb anlamlarda
da kullanılır..